Montréal MAAND 1 - Reisverslag uit Montréal, Canada van Josefien Hertog - WaarBenJij.nu Montréal MAAND 1 - Reisverslag uit Montréal, Canada van Josefien Hertog - WaarBenJij.nu

Montréal MAAND 1

Blijf op de hoogte en volg Josefien

18 September 2014 | Canada, Montréal

Week 1
Het is begonnen. Na al die tijd ben ik nu eindelijk hier aangekomen in MTL en de komende 4 maanden zal ik hier een compleet ander leven opbouwen. Gelukkig ben ik niet helemaal alleen en “ken” ik mijn huisgenootjes Valeria (Uruguay), Juli (Argentijnse) en Sophie (Nederlandse) al.

Na een hectische reis en gezeul met drie koffers door de straten van Montreal arriveerde ik laat in de avond bij het hostel. En ja, dat was natuurlijk niet zoals ik het eerst had gepland. Een week voordat ik zou vertrekken, hoorden wij opeens dat we niet meer in het appartement konden.. Fijn.. daar ging ons mooie appartement midden in het centrum. Dan maar `last minute’ opzoek naar een ander appartement. Gelukkig hadden we al snel iets anders gevonden waar we direct in konden. Dus meteen de volgende dag ging ik samen met Sophie naar het appartement. Mooi appartement, net binnen Plateau Mont-Royal en een eigen kamer met meubelwaar.

De eerste week was super hectisch met veel dingen te regelen. Nieuwe dingetjes voor in de kamer, boodschappen doen terwijl je geen idee hebt waar je heen moet, nieuwe mensen met andere culturen en ook nog eens wennen aan een andere taal (Frans en Engels). Gelukkig kon ik meteen in het eerste weekend op een trip naar Quebec city (oudste stad van Quebec), natuurpark Jacques-Cartier en Tadoussac georganiseerd door Interstude(reis- en evenementen bureau voor studenten). We vertrokken om 8.00 richting onze eerste bestemming de Montmerency Falls. Maar natuurlijk, want zo kennen jullie mij ^^, was ik te laat… ik was verdwaald, had al een half uur gelopen en het zweet stond op me voorhoofd. Gelukkig was de bus er nog en heb ik natuurlijk een eerste geweldige indruk achter gelaten… Maar het was maar 15 minuten en ik kreeg wel meteen leuke aanspraak haha. Het is leuk om te merken dat ondanks dat je een andere taal spreekt en een andere cultuur hebt, het toch leuk kan klikken met anderen mensen. Op deze trip heb ik 5 meiden ontmoet waarmee ik ook in het tweede weekend op reis ben gegaan; Anja, Aurore, Corin, Susi en Julia.
Nadat we de 100-meter hoge Montmorency Falls hebben gezien, zijn we verder gegaan naar de oudste stad van Quebec: Quebec City. Hier hebben we de hele stad rond gelopen en La Citadelle gezien. In Quebec City voelt het even alsof je weer in Europa bent, met schattige restaurantjes en smalle straatjes.

De volgende dag zijn we naar het Jacques-Cartier park geweest waar we met een ‘rabaska’ de wilde wateren in het park gingen bevaren. De natuur was prachtig, maar het was niet erg spannend.
Het hoogte punt was dan ook dat we naar de kant gingen om een beest te zien. Super spannend!!... maar ik zag niks behalve eendjes in het water. De rondleidster vertelde dan ook met volle glorie dat deze zwarte eenden ook konden vliegen. WAUW, wat een ervaring. Wij noemden deze eenden dan ook black-diving ducks. Kortom, erg grappig maar super spannend was het niet.
De laatste dag was al aangebroken en we saved the best for last. Walvissen kijken in Tadoussac. Na vier uur rijden, gingen we met een grote boot het water op. En once again, amazing nature! Precies zoals ik het me had voorgesteld uit de toeristische boekjes. En ja hoor, we hebben ongeveer 10 walvissen gezien. In het begin was ik nog erg druk bezig om dat beest op de foto te krijgen, maar al gauw merkte ik dat kijken en fotos nemen niet tegelijk kan gaan. De eerste 5 walvissen heb ik dus gemist.. maar gelukkig wel wat mooie fotos (102..) van de golven gemaakt.. (:
Één moment sprong eruit bij het walvissen kijken. Ik stond samen op het dek met Ory en Luke. En ik zweer toch echt dat ik een walvis zag aan de linker kant. Dus ik nam een grote sprint en met een kreet schreeuwde ik dat er een walvis was. Alle 50 mensen zag je van de rechter kant naar de linker kant haasten. Maar ja, je kan het natuurlijk al raden.. er was geen walvis. Luke en Ory lagen in een deuk, maar de anderen konden het niet echt waarderen. Toen besloot ik toch maar mijn mond te houden als ik dacht dat er een walvis was.
En dat was dan het einde van de eerste trip. Heel erg intens, maar ontzettend leuk. Thuis aangekomen was ik totaal gebroken en op van de afgelopen dagen.

Week 2
In de tweede week begon mijn eerste lesweek (week van 1 sept.) en moest ik nog veel regelen voor de universiteit. Ik heb wel een goed rooster, met alleen les op maandag(9.30-12.30, 14.00-17.00), dinsdag (14.00-17.00) en woensdag (14.00-17.00). Kortom, een lekker lang weekend om te kunnen reizen. Oh, en voor degene die het interessant vinden, ik volg: International economic relations, consumer behaviour, organisational behaviour and management in small- and medium entreprises.
Op vrijdag ben ik samen met Julia, Ory, Corin, Anja en Susi vertrokken naar Ottawa, de hoofdstad van Canada. We hadden een auto gehuurd en een appartement geregeld. Rond een uur of 16.00 kwamen we aan in Ottawa, Ontario, en meteen werd het verschil tussen het Franstalige Quebec en het Engelstalige Ontario duidelijk. Het verschil is enorm groot, niet alleen de taal maar ook de mensen en de karakteristieken van de stad. Ontario is meer Amerikaans en minder sfeervol dan Quebec. Ottawa zelf was niet erg bijzonder en spetterend, alleen het parlement was erg mooi maar de rondleiding zoals altijd erg interessant (niet dus..).
Zaterdag zijn we naar het mooiste natuurpark in Canada geweest, het National Algoquin park. Ik denk dat de fotos genoeg zeggen over dit park. We hebben vier wandelingen gemaakt van in totaal 4 uur. Prachtig!

Week 3
Eindelijk een rustige week om echt eens te wennen aan alle nieuwe ervaringen en dingen die ik mee heb gemaakt. Nu ik gesetteled ben en mijn plekje hier begin te vormen, leer ik Montreal steeds beter kennen. Met haar voordelen en nadelen. Ik moet heel erg wennen aan het Frans. Alles wordt in het Frans aangegeven, en overal waar je komt wordt Frans gesproken. Alle prijzen worden exclusief belasting aangegeven, dus je kan je flink vergissen in de prijs. Het is ook zeker niet goedkoop hier en als je een biertje bestelt is een fooi verplicht. Doe je dat niet, dan wordt je raar aangekeken of er zelfs op aangesproken. Maar de stad zelf is erg divers. Er is veel te doen en er zijn veel koffiebarretjes en leuke restaurantjes. Alhoewel ik nog niet alles gezien heb, zijn mijn eerste indrukken overweldigend.

Volgende week zal mijn volgend tripje plaats vinden naar Detroit, Toronto, de Niagra watervallen en Thousand Island. Het is maar 550 km naar Toronto. Valt best mee toch… ( ;

Mijn excuses voor de spellingsfouten die in mijn blog kunnen zitten. Dit is de eerste keer in 4 jaar dat ik weer een tekst in het Nederlands schrijf, dus of de d`s en t`s goed geplaatst zijn kan ik niet met alle zekerheid zeggen.

  • 19 September 2014 - 02:02

    Sophie:

    Hi Jose!!
    Superleuke blog!! Heel herkenbaar en mooie foto's! Ik kijk uit naar de volgende!
    xx

  • 19 September 2014 - 02:40

    Josefien Den Hertog:

    Voor meer foto`s, klik links op de fotos, dan kan je ze allemaal zien.

  • 19 September 2014 - 02:42

    Josefien Den Hertog:

    En dankjewel Soof! (:

  • 19 September 2014 - 14:57

    Caroline:

    Echt supertop Joos. We willen komen.......

  • 19 September 2014 - 22:19

    Huilen :

    Leuk te lezen dat je zoveel indrukken opdoet. Geniet ervan!

  • 19 September 2014 - 22:44

    0ma :


    Dag mijn lieve schat Josefien,

    Nu net je avonturen gelezen en wat foto's bekeken. Weet je. ik ben gewoon jaloers. Wat had ik dat graag gedaan in mijn jonge jaren. Toen opa een jaar in Bern en Zurich was, had ik ook zoiets moeten doen. VOLGENDE LEVEN!!!
    Gauw laat oma wat meer horen. Het licht is slecht bij mijn laptop. Stoppen.
    Dag lieverd. Fijn weekend. Kus oma.

  • 19 September 2014 - 23:00

    Marieke:

    Ha Joos, leuke blog! Wat heb je veel geschreven. Van Rens horen we steeds wel wat verhalen, maar nu van jouzelf met foto's is het veel leuker. Heel veel plezier maar weer elke dag en op je volgende trip. XX

  • 22 September 2014 - 03:46

    Paps:

    Ha Joos, onwijs leuk blog, ik krijg direct zin ook te gaan studeren :-). Prima indruk van die eerste weken, gezellig, druk, en zo te zien ook sfeervolle café's en lekker bier! Strakjes begint het college weer, lange dag, hou je taai, maak er wat van! Kus xxxxxxxxx

  • 22 September 2014 - 14:59

    Vera:

    Lieve Josefien,

    Ik vind het erg leuk bloc

    Wat leuke dingen doe jij een mooie ervaring zo in je eentje met drie anderen in canada
    ik vind het erg dapper en knap dat je dat zomaar doet !

    Ik kijk al naar uit naar je volgende bloc !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Liefs,
    Vera XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxx

  • 25 September 2014 - 09:53

    Annemarie Knoop:

    Lieve Joos, leuk blog. Geniet maar heel erg veel! Annemarie xxx Zorg dat je niet opgevreten wordt door een walvis of bruine beer.

  • 12 Oktober 2014 - 15:42

    Oma Knoop:

    Dag lieve Josefien,
    Hoe is het weer bij jou? Moet je al een"duffelse" jas aan? Vandaag hier een prachtige dag. Op de fiets naar
    naar het handbaltoernooi van Vera geweest; leuk om even te kijken.
    Wat een uithuizige familieleden hebben wij op dit moment! Jij geen walvissen gezien, maar wij hadden een groep dolfijnen voor de kust van Zeeland, toevallig gefilmd door iemand. Heel bijzonder.
    Geen foto van oma er bij, want dan zie je al mijn rimpels(haha).
    Fijne dagen met Rentz. Liefs van oma.

  • 13 Oktober 2014 - 13:27

    Vera:



    Lieve Josefien en Rens !

    Hoe is het met jullie vandaag regenachtig !
    gister thuis toernooi gehad helaas 4 verloren en 1 gewonnen
    Hbs had helaas ook verloren ze staan 6 ! maar alsnog niet slecht ik vind het best knap van de meiden !
    Zaterdag komt mama weer thuis.

    Liefs,
    Vera XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    P.s. ook van mij fijne dagen met Rens !

  • 25 Oktober 2014 - 13:55

    Oma Knoop:

    Dag lieve Josefien,

    Dank voor je lieve kaart. Fijn, dat Rentz en jij gezellige dagen hebben gehad. Nee, niet daar blijven hoor,kom maar weer fijn naar Nederland.
    Kus oma.

  • 25 Oktober 2014 - 13:59

    Oma:

    Oei, schreef de naam van Rens verkeerd. Zo goed hè. Moet kennelijk nog even wennen!

  • 15 November 2014 - 14:20

    Vera:




    Lieve Josefien,

    Hoe is gaat het met jou ??

    Bedankt voor jullie lieve kaart een beetje late ractie sorry !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Morgen vier ik met de familie mjn late verjaardag !!
    Rens komt ook waarschijndelijk erg leuk ik verheug me al op
    ik zal je wel missen op mijn verjaardag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Liefs,
    Vera

Verslag uit: Canada, Montréal

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 November 2014

JAAAA blog twee

18 September 2014

Montréal MAAND 1
Josefien

4 maanden naar MONTREAL, Canada.

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 2697

Voorgaande reizen:

09 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: